لوازم التحریر

شناخت انواع ذره بین قوی

شناخت انواع ذره بین قوی

ذره بین ابزاری ساده اما ضروری و کاربردی است که انوع مختلفی دارد. یک ذره بین میتواند به عنوان  یک میکروسکوپ موقت استفاده شود  به شما امکان می دهد نگاه دقیق تری به اشیا و نوشته ها و… داشته باشد. ذره بین وسیله ای است که قرن ها برای کمک به مردم برای دیدن واضح تر اشیا  مورد استفاده قرار گرفته است. ذره بین های مختلفی در بازار موجود است که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند. انواع ذره بین قوی برای مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع ذره بین قدرتمند و انواع آن:

وقتی کسی به یک ذره بین فکر می کند، در واقع شما یک ذره بین سبک و قدرمند میخواهید که دارای اپتیک بی عیب و نقص باشد و استفاده از آن ساده باشد. استفاده از بهترین ذره بین برای مشاغل سخت مانند بازرسی الماس و سنگ های قیمتی برای شغل آنها ضروری است، در حالی که علاقه مندانی که سنگ ها و مواد معدنی را جمع آوری می کنند فقط باید یک ذره بین مناسب بخرند که توانایی از دست دادن آن را داشته باشند.

یک ذره بین خوب چیست ؟

لنزهای 2x و 3x محبوب ترین انتخاب ها برای یک کاربر معمولی هستند زیرا بزرگنمایی بالاتری را بدون از بین بردن میدان دید( قطر لنز) ارائه می دهند. از طرف دیگر، یک ذره بین 10x میدان دید را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد، اما به شما نگاه دقیق تری به سنگ های کوچک، کریستال ها، مواد معدنی، میکروفسیل ها و… میدهد.

ذره بین های 3x برای خواندن روزانه توصیه میشود این ذره بین روشنایی یکنواخت و کافی را بدون تابش خیره کننده و منطقه مشاهده نور برای مطالعه در شرایط کم فراهم میکند.

انواع ذره بین قوی برای چه کسانی است؟

آشنایی و شناخت ذره بین های مختلف و کاربردهای آنها
آشنایی و شناخت ذره بین های مختلف و کاربردهای آنها

 اگر تا به حال یک ذره بین قوی داشته اید، ممکن است از لنز کوچک آن نا امید شده باشید. ذره بین های دیجیتال این مشکل را حل می کنند. ذره بین های سنتی دارای عدسی هایی هستند که از شیشه ساخته شده اند. آنها با استفاده از یک تکه شیشه منحنی کار می کنند که نور را به اطراف می تاباند تا تصویر بزرگتر به نظر برسد. هرچه منحنی در شیشه عمیق تر بریده شود، بزرگنمایی قوی تر میشود.

قوی ترین ذره بین ها به یک تکه شیشه واقعا خمیده نیاز دارند. برای بدست آوردن زوایای مورد نیاز، خود ششه باید کاملا کوچک باشد، در غیر این صورت کل واحد آنقدر بزرگ واهد بود که بسیار سنگین و غیر قابل کنترل خواهد بود.

انواع ذره بین قوی برای کسانی که دارای اختلالات بینایی هستند، ذره بین های ویدئویی هستند که به عنوان ذره بین های الکترونیکی با ذره بین دوربین مدار بسته نیز شناخته می شوندو اینها بسیار قدرتمند تر از قوی ترین ذره بین های دارای پراغ هستند و می توانن تا 50 برابر بزرگنمایی کنند. علاوه بر این، نماش دید در یک ذره بین ویدیو بسیار بزرگتر از سطح یک لنز ذره بین است.

نحوه استفاده از انواع ذره بین قوی:

لنز را در کنار چشمان خود نگه دارید در حالی که جسم را به آن نزدیک می کنید. ایده این است که توجه خود را از طریق لنز ذره بین متمرکز کنید، همانطور که از طریق عینک نگاه می کنید. اگر به طور معمول از عینک استفاده می کنید، باید آن را به چشم داشته باشید. ذره بین آستیگماتیسم را نیز تصحیح نمی کند.

آیا ذره بین قدرت های متفاوتی دارد؟

با افزایش قدرت، قطر لنز و میدان دید کاهش می یابد. معمولا بهتر است از توان کم برای اسکن سطوح بزرگتر و از توان بالا برای مناطق کوچک استفاده شود.  لنز بزرگتر همیشه بهتر است. هزاران ذره بین ارزان قیمت وجود دارد که ادعای بزرگنمایی را دارند، با این حال آنها کمتر از 10 دلار به فروش می رسند. اینها ادعاهای نادرستی هستند زیرا هر ذره بین با بزرگنمایی 20 برابر میدان دید بسیار کمی دارد که دیگر ذره بین در نظر گرفته نمی شود، بلکه لوپ است. تولید لنزهای با کیفیت بالاتر با بزرگنمایی بالا نیز دشوارتر است، در نتیجه آنها گرانتر هستند.

خرید ذره بین نام تجاری، اگرچه همیشه تضمین کننده کیفیت نیست بلکه کیفیت را نوع عملکرد و رضایت مشخص میکند.

چند نوع ذره بین وجود دارد؟

ذره بین میله ای

دوربین دوچشمی

ذره بین فرنل

دستی

آویز

جیبی

رومیزی

ذره بین پایه دار

انتخاب انواع ذره بین قوی ولنزهای آن:

شناخت انواع ذره بین قوی
شناخت انواع ذره بین قوی

برای انتخاب ذره بین مناسب برای کار، ابتدا مشخص کنید که از چه ابزارهایی در کار استفاده می شود. سپس اندازه و شخصیت موضوع را تعیین کنید و در نهایت اشیا و شی مورد نظر را تجزیه و تحلیل کنید. انتخاب لنز مناسب باید باتوجه به جنبه های زیر بررسی شود:

تعداد عناصر:

یک لنز برای توان های کم رضایت بخش است. ذره بین های با قدرت بالاتر به دو یا چند عنصر لنز برای بهبود وضوح و تصحیح انحرافات رنگی یا سایر انحرافات نیاز دارند.

فاصله کاری:

فاصله ذره بین تا جسم مشاهده شده، فاصله کاری است. این فاصله باتوجه به نوع کاری که باید در زیر ذره بین انجام شود یک نکته مهم است. اگر کار شما نیاز به استفاده از ابزار دارد، یک ذره بین با فاصله کاری طولانی فضای کافی را برای استفاده از ابزار و مشاهده راحت شی فراهم می کند. ذره بین های فاصله کاری کوچک با قدرت های بالاتر برای کارهای بازرسی نزدیک ترجیح داده می شوند.

میدان دید:

میدان دید ناحیه ای است که از طریق ذره بین دیده میشود. با افزایش قدرت، قطر لنز و میدان دیدکاهش می یابد. معمولا بهتر است از توان کم برای اسکن سطوح بزرگتر و از توان بالا برای مناطق کوچک استفاده کنید.

تسکین چشم:

حداکثر فاصله ای که چشم می تواند از ذره بین باشد و همچنان میدان دید کاملی را فراهم کند. تسکین چشم طولانی تر معمولا دید راحت تری را فراهم می کند.

عمق میدان:

فاصله بین نزدیک ترین و دورترین نقطه که در آن یک ذره بین در یک موقعیت ثابت در فوکوس باقی می ماند. با افزایش قدرت، عمق میدان کاهش می یابد.

پوشش:

سطوح لنز که با پوشش های ضد انعکاس ویژه پوشانده شده اند، اتلاف نور را کاهش می دهند و به ویژه برای کاربردهای نور در سطح پایین مفید هستند.

انواع لنزهای ذره بین:

انواع لنزهای ذره بین
انواع لنزهای ذره بین
  1. لنز ساده:

لنز ساده یک عدسی مثبت است که برای کارهایی که فقط به ذره بین های کم توان نیاز دارند، ماننده ذره بین های خواندن رضایت بخش هستند. ذره بین های ساده لنز رنگ را در حاشیه های بیرونی تصویر تغییر می دهند و در نتیجه وضوح را از دست می دهند.

2. لنز دوتایی:

لنز دوبلت دو عدسی ساده است که به همراه یکدیر استفاده می شوند اما به هم چسبیده نیستند. دوبلت تصویری با کیفیت بهتر تولید می کند زیرا رنگ بیرونی تصویر اصلاح می شود.

3. لنز آکرومات:

آکرومات یک عدسی ساده مثبت است که به یک عدسی ساده منفی چسبانده شده است. مزیت اصلی این است که برای دو رنگ اصلاح می شود و در قدر تهای بالا به خوبی کار می کند. اکثر ذره بین های با کیفیت بالا از آکرمات ها برای از بین بردن حاشیه های رنگ در لبه اشیا استفاده می کنند.

4. لنز سه تایی:

سیمان کردن سه عدسی با هم یک عدسی سه گانه تولید می کند. سه قلوها تصویری با کیفیت بهتر تولید می کنند، برای سه رنگ تصحیح می شود. آنها به بهترین وجه برای کارهایی استفاده می شوند که به دقت زیادی در سطوح بزرگنمایی بالا نیاز دارند.

یک پیشنهاد ویژه:

با افزایش سن افراد، دیدن اشیا کوچک یا خواندن مطالب چاپی را می تواند دشوارتر شود. انواع ذره بین دیدن جزئیات کوچک را آسان تر می کندو برای افرادی که بینایی ضعیفی دارند، این ابزار روش بسیار زیادی را به عنوان لوازم جانبی مطالعه یا میز ارائه می‌دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع ذره بین به سایت تحریر گستر مراجعه فرمایید و یا با شماره TEL:021-86096738 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *