لوازم التحریر

پاک کن چیست؟ از تاریخچه تا انواع مدل‌ها

پاک کن چیست

از دوران غارنشینی که انسان‌ها با زغال و خاکستر بر روی غارها نقاشی می‌کردند تا به امروز که با مداد و خودکار بر روی کاغذ می‌نویسیم، اشتباه‌های نوشتاری جزء جدایی ناپذیری از نوشته‌ها بوده و هستند، همین موضوع باعث می‌شود تا از خود بپرسیم پاک کن چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ ابزاری که به ما کمک می‌کند تا اشتباهات نوشتاری خود را جبران کنیم و آثارمان را بی نقص کنیم، پاک کن نام دارد. اگر بخواهیم این وسیله را به صورت تخصصی‌تر مورد بحث قرار دهیم، باید درباره تاریخچه، کاربردها، انواع پاک کن، برندهای معتبر آن و… بدانیم و حتی بفهمیم پاک کن چطوری درست میشه؟

در این مقاله قصد داریم سفری در جزئیات پاک کن داشته باشیم و با ابعاد مختلف آن آشنا شویم. برای این کار، باید این وسیله را به طور دقیق بررسی کنیم تا هم علم خود را در این باره افزایش دهیم و هم در خرید پاک کن، موفق عمل کنیم.

پاک کن چیست و چه عملکردی دارد؟

پاک کن ابزاری است که در دسته لوازم تحریر قرار می‌گیرد و برای پاک کردن خطوط، نوشته‌ها و نقاشی‌ها از روی سطوح مختلف، به خصوص کاغذ، استفاده می‌شود. این ابزار به ما کمک می‌کند تا اشتباهات خود را اصلاح کرده و به آثارمان ظاهری تمیز و بی ‌نقص ببخشیم. این وسیله معمولاً از جنس مواد نرم و انعطاف ‌پذیری ساخته می‌شود که می‌تواند رد مداد یا جوهرهای خاص را از روی کاغذ یا سطوح دیگر پاک کند، بدون اینکه به سطح اصلی آسیب برساند.

پاک کن با استفاده از اصطکاک کار می‌کند. وقتی پاک ‌کن را روی کاغذ می‌کشید، اصطکاکی که بین پاک‌ کن و کاغذ به وجود می‌آید، باعث می‌شود که ذرات گرافیت مداد یا جوهر از سطح کاغذ جدا شوند و به پاک ‌کن بچسبند، در نتیجه نوشته پاک می‌شود.

تاریخچه پاک کن

حالا که فهمیدید پاک کن چیست، شاید بخواهید درباره تاریخچه پاک کن نیز بدانید. جالب است بدانید که فرایند اختراع پاک کن، نوعی فرایند اتفاقی بوده است، به طوری که اختراع پاک کن حاصل یک اشتباه از طرف مهندسی انگلیسی است. برای فهم بهتری این که تاریخچه پاک کن چیست، ادامه مطلب را بخوانید:

دوران باستان:

در دوران باستان، انسان‌ها از نان له شده، خاک رس پخته شده و حتی گوشت برای پاک کردن آثار نقاشی و نوشته‌های خود روی دیوارها و غارها استفاده می‌کردند.

قرون وسطی:

در این دوران نیز، از نان پنیر و گوشت برای پاک کردن جوهر استفاده می‌شد. خمیر نان در تمامی دوره‌ها نقش پررنگی در پاک کردن اشتباهات نوشتاری داشت.

تاریخچه پاک کن، کشف و اختراع اتفاقی آن
تاریخچه پاک کن، کشف و اختراع اتفاقی آن

یک اشتباه کارآمد:

در سال 1770 میلادی، ادوارد ناین، مهندسی انگلیسی به حای استفاده از نان برای پاک کردن نوشته‌ها خود، به اشتباه از تکه‌ای لاستیک استفاده کرد. سپس او فهمید که لاستیک عملکرد بسیار بهتری از خمیر نان دارد و می‌تواند جایگزین خوبی برای آن باشد. بنابراین او این موضوع را ترویج داد و شروع به فروش لاستیک کرد.

نقطه عطف:

در سال 1839 میلادی، چارلز گودییر موفق به کشف فرآیند ولکانیزاسیون لاستیک شد. ولکانیزاسیون لاستیک چیزی شبیه پختن کیک برای لاستیک است، به این صورت که مولکول‌های آن را به هم پیوند می‌دهد تا استحکام لاستیک بیشتر شود. این فرآیند لاستیک را از حالت شکننده و سفت به ماده‌ای انعطاف ‌پذیر و قابل استفاده تبدیل کرد. اولین پاک کن‌های لاستیکی در اواسط قرن نوزدهم میلادی به بازار عرضه شدند و به سرعت جایگزین پاک کن‌های سنتی شدند.

توسعه و تنوع:

در قرن بیستم، با پیشرفت تکنولوژی، انواع پاک کن‌ مختلف با کاربردهای گوناگون به بازار عرضه شدند. پاک کن‌های زغالی، وینیلی، خمیری، اتوماتیک و برقی از جمله این نوآوری‌ها بودند.

امروزه:

امروزه پاک کن‌ها در اشکال، اندازه‌ها، رنگ‌ها و جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند و به ابزاری ضروری در مدارس، دفاتر، منازل و استودیوهای هنری تبدیل شده‌اند. آنها برندهای مخصوصی دارند و هر یک قابلیت‌های منحصر به فردی از مبتدی تا حرفه‌ای را در خود جای داده‌اند.

پاک کن چطوری درست میشه؟

سوال بعدی که به آن خواهیم پرداخت این است که پاک کن چطوری درست میشه و چه اجزایی دارد؟ پاک کن معمولا از موادی همچون لاستیک، رنگدانه و مواد افزودنی درست می‌شود. این مواد اولیه برای هر مدل مختلفی از پاک کن می‌توانند بیشتر شوند اما مواد پایه‌ای در ساخت هر نوع پاک کن همین سه ماده است. در ادامه به طور مختصر نحوه ساخت انواع پاک کن در کارخانه‌های بزرگ را توضیح می‌دهیم:

ترکیب مواد:

مواد اولیه شامل لاستیک یا پلاستیک، رنگ ‌دهنده‌ها، مواد نرم‌ کننده و مواد افزودنی دیگر با هم ترکیب می‌شوند. این ترکیب در دستگاه‌های مخلوط ‌کن صنعتی به‌ طور یکنواخت مخلوط می‌شود.

پخت و شکل‌ دهی:

مخلوط آماده شده به قالب‌های خاصی ریخته می‌شود و سپس تحت فشار و حرارت قرار می‌گیرد. این مرحله فرآیند ولکانیزاسیون نامیده می‌شود که باعث مقاوم‌تر شدن مواد می‌شود.

خنک ‌سازی و برش:

پس از پخت، مواد از قالب‌ها خارج و خنک می‌شوند. سپس پاک کن‌ها به اندازه و شکل‌های مورد نظر بریده و قالب‌ بندی می‌شوند.

تکمیل و بسته‌ بندی:

در نهایت، پاک ‌کن‌ها ممکن است اصلاح شوند تا لبه‌های صاف و تمیز داشته باشند. سپس آنها را بسته ‌بندی کرده و برای فروش آماده می‌کنند.

پاک کن اتریشی کورس (Kores)

حالا که به طور کامل می‌دانیم پاک کن چیست، باید برندهای معتبر آن را هم بشناسیم تا خرید موفقی داشته باشیم. یکی از برندهای پاک کنی که دیرینه زیادی دارد و با این حال همواره خود را مدرن نگه داشته است، برند اتریشی کورس است. این برند پاک کن خارجی به واسطه اعتبار و محبوبیتی که در تولید انواع ابزار یادداشت از جمله پاک کن دارد، در کشورهای مختلف جهان عرضه می‌شود. از جمله ویژگی‌های پاک کن کورس که باعث محبوبیت /ان در میان کاربران جهانی شده است عبارتند از:

  • قدرت پاک کنندگی بالا
  • عدم ایجاد رد و سایه
  • نرمی و انعطاف ‌پذیری
  • عدم ایجاد فیتیله و آشغال زیاد
  • بهداشتی بودن و عدم ایجاد حساسیت
  • بوی مطبوع
  • اندازه و شکل مناسب
  • قیمت مناسب

خرید پاک کن خارجی از نمایندگی

حالا که بهتر می‌دانیم پاک کن چیست، از اهمیت اورجینال و باکیفیت بودن آن هم آگاهیم. یکی از بهترین راه‌های خرید پاک کن خارجی از جمله برند کورس، تهیه آن از نمایندگی است. نمایندگی‌ها با واردات مستقیم کالا از کارخانه و فروش بدون واسطه آن، تضمین کیفیت و قیمت را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند.

فروشگاه اینترنتی لوازم تحریر تحریر گستر، نمایندگی برندهای کورس، زبرا و تاریفولد است و این محصولات را به صورت عمده و خرده به سراسر ایران به فروش می‌رساند. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید عمده لوازم تحریر برندهای خارجی پاک کن بدون واسطه، با شماره تلفن 02188325184 تماس حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *